Sunday, May 18, 2014

BAB 10 : BAYANGAN GURAUAN





S
UDAH seminggu lebih Irish bekerja di Haiyan Holdings. Banyak perkara yang telah dipelajarinya di situ. Dari pegawai atasan sehinggalah pekerja bawahan, rata-rata mereka semua tidak pernah lokek untuk berkongsi ilmu mengenai syarikat dengannya. Malah adakalanya dengan office boy dan makcik-makcik yang membersihkan pejabat juga Irish tidak segan silu untuk bertanya sekiranya keadaan memerlukan dia untuk berbuat demikian. Orang cakap kalau segan bertanya, jadilah seperti katak di bawah tempurung.

            Tuk! Tuk! Tuk!

         Ketukan di muka pintu mengejutkan Irish yang ketika itu sedang khusyuk menghadap skrin komputer di biliknya.

“Masuk.” Lembut sahaja suara gadis itu memberi arahan.

“Cik Irish!” kelihatan Insyirah, pembantunya melangkah masuk dengan beberapa fail di tangan. “Ini dia annual report syarikat untuk lima tahun yang Cik Irish minta tadi.”

         “Oh! Terima kasih, Insyirah. Nampak gayanya saya kena hadap jugaklah annual report ni untuk fahamkan yang lain-lain ni semua.” Irish menunjukkan mejanya yang dipenuhi dengan fail-fail syarikat. Semuanya perlu diteliti. Minggu-minggu terawal begini memang inilah yang akan ditelaahnya memandangkan banyak lagi hal-hal syarikat yang dia perlu fahami dan ketahui. 

          “Tebal-tebal annual report ni, Cik Irish. Larat ke? Kalau sayalah, mahu pengsan macam ni!” Insyirah yang sudah duduk di kerusi berhadapan Irish menggeleng-gelengkan kepalanya. Gerun melihat fail-fail yang setebal hampir sepuluh inci setiap satunya.

“Saya dah biasa, In. Masa belajar dulu dah selalu kena study macam-macam annual report syarikat. Kalau tak, tak dapatlah nak analyze dan tahu financial dia macam mana.” 

“Hmm, sebab tulah saya takat jadi pembantu je boleh. Eh! Ni nanti lunch Cik Irish turun makan dengan kitorang macam biasa ke?” Insyirah bertanya. Memang semenjak hari pertama bekerja lagi gadis itu sudah keluar makan tengahari bersamanya dan rakan-rakan pejabat yang lain. Dia sendiri yang mempelawa memandangkan ketuanya itu tidak biasa lagi dengan tempat-tempat di sini. Tambahan pula Irish jenis yang tidak kisah untuk keluar makan dan bergaul dengan pekerja-pekerja bawahannya, walaupun dia boleh dikatakan seorang yang berpangkat juga di syarikat. Disebabkan itu dia dan rakan-rakannya yang lain amat menyenangi Irish.

            “Oh! Saya lupa nak bagitahu. Abang saya call tadi ajak temankan dia lunch hari ni. Tapi hari ni je. Esok saya keluar dengan awak dan yang lain-lain macam biasa. Tak apa, kan?” beritahu Irish. Memang Izzul menghubunginya tadi mengajak untuk makan tengahari bersama
 memandangkan mereka belum berkesempatan berbuat demikian sejak dia mula bekerja di sini.

            “Tak ada hal lah, Cik Irish! Kitorang okay je. Kalau macam tu, saya keluar dululah.”

Okay. Pesan kat diorang saya minta maaf sebab tak dapat join hari ni, ya.”

 Insyirah menunjukkan isyarat okay di muka pintu. “Enjoy your lunch!”


TENGKU HAFIY melangkah keluar dari lif sebaik sahaja pintu terbuka. Niat di hati ingin pulang ke villa untuk makan tengahari memandangkan petang ini dia tiada sebarang mesyuarat atau temujanji dengan client syarikat. Sudah lama juga dia tidak mempunyai kesempatan begini disebabkan jadual kerja yang agak padat. Setibanya di ruang legar syarikat, Tengku Hafiy terpandangkan kelibat seorang gadis di sofa yang disediakan di ruangan itu. Sepertinya sedang menunggu seseorang.

‘Tunggu siapa pulak dia kat situ? Atau ada masalah?’ desisnya. Tengku Hafiy tidak jadi meneruskan langkah. Sebaliknya kaki dihayun menghampiri gadis tersebut.

            “Cik Irish. Assalamualaikum.”

            Irish yang sedang duduk membelakangi Tengku Hafiy, sedikit kaget. Lantas dia bangun dan berpaling ke belakang. Berderau darahnya melihat wajah itu yang tiba-tiba sahaja muncul. “Waalaikumussalam. Tengku!”

            “Cik Irish buat apa kat sini. Tak pergi lunch? Atau tunggu seseorang?”

            “Ha, ya! Saya tengah tunggu orang.”

            “Siapa?”

            “A...,” 

          “Irish!” belum sempat Irish ingin membuka mulut, kedengaran satu suara memanggil namanya. Serentak dia dan Tengku Hafiy berpaling.

            “Izzul!”

            “Eh, Hafiy!”

          “Hey, Zul! Kau buat apa kat sini? Meeting ke?” tanya Tengku Hafiy sambil berjabat tangan dan berpelukan dengan rakannya itu.

            “Tak adalah. Aku nak jemput Irish. Nak pergi lunch.” 

         “What??! Kau dengan Irish? Lunch? Eh, kau biar betul Zul! Jangan nak buat hal. Tahu dek Fiya, nahas kau!”

            Sebaik mendengar kata-kata tersebut, spontan Izzul tergelak besar. Dia yakin lelaki itu
 masih tidak tahu-menahu tentang perkara yang sebenar. Irish yang sedari tadi hanya memerhati,
 mula berasa kasihan melihat majikannya terpinga-pinga ditertawakan sebegitu.

“Along, dah-dahlah ketawa tu!” tingkah Irish sambil memukul lembut lengan Izzul, berharap agar alongnya itu berhenti ketawa. 

          “Hah?! Along?” sekali lagi Tengku Hafiy terkejut. Matanya dialihkan pada Izzul dan kemudian Irish silih berganti meminta penjelasan.

            “Ha, betullah tu. Along.”

            “Means, kau dengan Irish....”          
  
“Irish ni adik akulah. Kan aku ada cakap nak tolong carikan kerja untuk dia hari tu. Then kau suruh pass resume kat secretary kau, kan? Adik aku yang nilah!” terang Izzul bersama tawanya yang masih bersisa. Gelihati melihat tingkah rakannya itu.

            “Ya Allah!” Tengku Hafiy menepuk dahi. “Baru aku ingat! Aku tercari-cari jugaklah yang mana satu adik kau tu. Tak sangka pulak Irish ni rupanya! Serius, aku lupa lansung!”

            “Ha, tulah! Lain kali serkap jarang lagi. Nasib kau kawan aku. Kalau tak...,” Izzul memaut leher Tengku Hafiy sambil menunjukkan buku limanya, membuatkan tawa rakannya itu pula yang berderai.

            “Sorrylah, bro! Mana aku nak tahu. Patutlah masa interview Irish hari tu aku asyik teringatkan kau je. Rupanya memang ada kena-mengena!”

            “That’s we called sibling’s connection!” ujar Izzul. Ketawa mereka terhambur lagi.

So, kau nak bawa adik kau pergi lunchlah ni?”

“Yup! Saja ajak dia teman lunch hari ni. Alang-alang dah jumpa kau ni, jomlah sekali!”

“Tak apa ke?” Tengku Hafiy memandang Izzul dan kemudiannya Irish meminta kepastian. Takut pula jika dia akan mengganggu privacy dua beradik itu. 

“Alaa... jom jelah! Lagipun aku dah lama tak lepak makan-makan dengan kau.” Izzul terus sahaja menarik bahu rakannya itu untuk beredar sambil memanggil adiknya di belakang
 sebelum mereka bertiga melangkah keluar dari bangunan itu menuju ke kereta.


SEBUAH restoran masakan Italy menjadi pilihan mereka untuk menu makan tengahari hari itu. Sambil makan mereka berbual-bual, bercerita dan berkongsi perkembangan terkini diri masing-masing. Suara Tengku Hafiy dan Izzullah yang lebih banyak kedengaran berbanding Irish. Gadis itu hanya sesekali mulutnya berbicara apabila diajukan pertanyaan. Dia lebih gemar mendengar sambil menikmati hidangan sendiri. Lagipun tidak ada cerita menarik yang ingin dia kongsikan bersama. Ada ketika bila dia kebosanan, matanya meliar melihat sekeliling restoran yang sudah
 dipenuhi dengan pelanggan-pelanggan ketika itu.

            “Irish.”

            Tiba-tiba Izzul yang berada di sebelah menyikunya. “Hmm?”

            “Dengar tak Hafiy tanya tu?”

“Tanya apa, ya?”

“Macam mana kerja dengan syarikat dia so far? Okay ke?” Izzul mengulangi soalan yang ditanya Tengku Hafiy sebentar tadi.

            “Oh! So far, okay. Alhamdulillah,” jawab Irish ringkas sambil mengukir senyum.

            “Tu je?”

“Hmm.”

Izzul menghela nafasnya. “Macam nilah adik aku, Fiy. Susah betul mulutnya nak bercakap. Lagi-lagi orang yang dia tak biasa. Sepuluh patah ditanya, setengah patah je dijawab. Kadang-kadang tak jawab lansung. So, kau kena faham-fahamlah kalau kat office dia memang tak banyak cakap. Tapi kau make sure dia buat kerja. Kalau tak, report je kat aku!”

            “Along ni!” Sekali lagi Irish memukul lembut lengan Izzul.

            “Tak betul ke apa along cakap ni? Betul, kan?”

        “Dahlah, Zu l. Kesian adik kau tu. Merah dah muka dia. Kau ni dari time belajar sampai sekarang tak berubah, kan? Suka menyakat orang. Dulu si Fiya. Sampai menangis kau kerjakan!”

Izzul tergelak mendengarkan Tengku Hafiy menyebut nama isterinya. Sememangnya Tengku Hafiy mengenali Safiya ketika mereka belajar di Universiti Putra Malaysia dulu. Cuma kursus yang diambil oleh Safiya sahaja berbeza dengan mereka berdua. Safiya dalam jurusan perakaunan sementara mereka di bidang kejuruteraan. Dan selepas mereka menamatkan Ijazah Sarjana Muda di UPM, dia dan Safiya mengambil keputusan untuk bekerja manakala Tengku
Hafiy menyambung pengajiannya di peringkat Ijazah Sarjana di Universiti Oxford, England.

“Eh, kau bila nak kawin dengan Helena ni? Dah nak setahun kan korang bertunang?” tiba-tiba soalan itu dibangkitkan oleh Izzul.

“Belum lagi kut buat masa sekarang. Aku nak fokus pada syarikat dulu. Bila semua dah okay, bolehlah lansung. Lagipun aku tunggu adik aku yang sorang tu balik sini dulu.”

“Adik kau yang kat oversea tu?”

“Yup!”

“Hmm... lama jugak dia dah merantau. Selama tu jugaklah aku tak pernah jumpa dia.
 Amacam dia sekarang? Makin handsome macam kau, ada?”

            “Handsome macam aku tu tak adalah. Sebab dia memang dah handsome dari aku sejak dulu. That’s whylah sampai macam ni perempuan beratur nakkan dia. Dia je yang tak nak. Pelik aku!” ujar Tengku Hafiy sambil menunjukkan isyarat dengan tangannya.

            “Eleh! Kau pun dulu sampai macam ni hah perempuan beratur nak, kan? Kau tu je yang jual mahal!” Izzul membidas kembali kata-kata Tengku Hafiy dengan menunjukkan isyarat tangan yang sama pada rakannya itu.

            “Aku lain!”

            “Lain apanya, bro? See? Tak nak kalah jugak, kan!” 

         Dan kedua-duan tertawa bila menyedari tingkah mereka sudah seakan-akan seperti waktu belajar dahulu. Sering bergurau dan bertelingkah.

            “Hai! Ni kalau kat rumah kau ni Fiy, gerenti Mak Engku dah bising tengok aku dengan kau dah start gaduh. Hmm... lama dah aku tak ke sana jumpa parents kau. Apa khabar mereka sekarang?” tanya Izzul. Terimbau kembali zaman dahulu sewaktu belajar. Memang dia sering berkunjung ke villa keluarga Tengku Hafiy. Adakalanya hingga bermalam di villa tersebut.

            “Sihat, Alhamdulillah. Ha! Sebut pasal rumah aku. Sabtu minggu depan lepas Isya’ datanglah bawa Fiya dengan anak-anak kau sekali. Parents aku ada buat majlis kesyukuran sempena anniversary diorang. Mama aku memang dah pesan awal-awal suruh jemput kau. Dah lama sangat tak jumpa katanya. Rindulah tu dengan anak dan cucu-cucu angkat dia!”

            Izzul tergelak kecil. “Insyaallah, kalau tak ada apa-apa nanti aku datang.”

        “Bawalah Irish ni datang sekali, Zul. Kut mama aku berkenan nak jadikan dia anak angkat macam abang dia jugak. Irish nanti jemput datang sekali, ya?” pinta Tengku Hafiy. Gelaran ‘Cik’ yang biasa digunakan apabila memanggil gadis itu juga sudah tidak kedengaran lagi selepas mengetahui gadis itu adalah adik kepada Izzul.

Irish yang sedari tadi hanya menjadi pemerhati, hanya tersenyum. Bila melihat telatah alongnya dan Tengku Hafiy, spontan dia teringatkan Athirah. Begitulah mereka bila berjumpa. Ada saja yang dibahaskan. Tiba-tiba dia jadi rindu pula pada teman baiknya itu.

         “Dah nak pukul 2.00 ni. Jomlah gerak.” Izzul mengerling jam di tangan. Baru tersedar masa rehat hampir tamat. Dia kemudian memanggil pelayan restoran untuk membawakan bil. Seketika kemudian, datang seorang pelayan ke meja merek lalu meletakkan bil di hadapan Izzul.

            “Tak apa, Zul. Aku bayar.” Tengku Hafiy menawarkan diri untuk membayar

            “Eh! Janganlah macam tu, Fiy. Aku yang ajak kau tadi.”

            “Tak apa. Aku ihklas nak belanja kau dengan adik kau.”

Izzul sudah tidak dapat berkata apa-apa bila melihatkan rakannya lebih pantas mengeluarkan wang lalu diserahkan kepada pelayan yang setia menunggu di situ.


HYUNDAI Sonata putih milik Izzul berhenti di hadapan bangunan Haiyan Holdings. Setelah makan tengahari bersama tadi, dia singgah di syarikat itu sebentar untuk menghantar Irish dan Tengku Hafiy sebelum memandu pulang ke pejabatnya.

“Balik nanti kirim salam pada umi dah ayah semua.” Izzul sempat berpesan pada adiknya setelah mereka bertiga keluar dari kereta. Irish hanya mengangguk. Baru sahaja Izzul ingin berpaling, gadis itu memanggilnya semula. Izzul kembali menghadap adiknya. “Kenapa?”

Tanpa menjawab soalan itu, Irish menghulurkan tangan untuk bersalam.

Sorry, along lupa!” tingkah Izzul. Lantas huluran itu disambut sebelum kepala gadis itu dikucup seperti selalu. Entah mengapa setiap kali berbuat begitu, hatinya pasti sayu. Dihantar langkah adiknya masuk ke dalam bangunan pejabat bersama satu pandangan.

“Manja Irish dengan kau.”

Tengku Hafiy yang sedari tadi memerhati gelagat dua beradik itu, menegur rakannya yang tidak lepas-lepas dari memandang langkah Irish sehingga tubuh gadis itu menghilang.

“Biasalah. Adik perempuan bongsu.“

“Tak tahu pulak aku kau ada adik cun macam tu. Kalaulah aku belum bertunang, silap hari bulan aku boleh jadi adik ipar kau kut!” selamba sahaja Tengku Hafiy berkata sambil berpeluk tubuh dan bersandar pada kereta Izzul.

“Ha, mulalah tu!”

Tengku Hafiy sudah tergelak-gelak. “Aku gurau jelah, bro!”

“Tahu.” Balas Izzul selamba. “Sorrylah kalau adik aku tu menyusahkan kau bila dia kerja kat sini. Sekarang dan nanti-nanti.”

 “Eh, tak adalah! Dia tak pernah susahkan sesiapa pun. Biasalah budak baru nak bekerja, banyak benda yang kena belajar. Macam kita jugak dulu-dulu. Lama-lama esok pandailah. Jangan risaulah, Zul. Adik kau tu pandai bawa diri. Sejak dari interview hari tu aku dah suka dengan cara dia.  Budak-budak office pun ramai yang senang dengan dia.”

Sedikit sebanyak penjelasan Tengku Hafiy itu melegakan hati Izzul.

“Kau tolonglah tengok-tengokkan adik aku tu kat sini, Fiy.”

“Insyaallah, aku akan tengok-tengokkan dia. Kau jangan risau, okay!” Tengku Hafiy lantas memaut bahu Izzul di sebelah, seakan berjanji untuk terus meyakinkan rakannya itu.         


No comments: